VERWEND
Voeten houden van verschillende ondergronden, maar wij zijn gewend (verwend) met goed schoeisel en dat is -op sommige momenten- best jammer.

Onze voeten bestaan uit 26 botten, 33 gewrichten, 107 ligamenten (banden) en 19 spieren die samen over een enorme bewegingsmogelijkheid beschikken. Helaas worden al die bewegingen -en dus spieren- enorm belemmerd door de schoenen die je aan hebt.

HERSENVOEDSEL
Het ervaren dat de grond warm-koud, hard-zacht, stabiel-onstabiel etc. zijn voor onze hersenen extra prikkels die daar op hun beurt weer op reageren.

Warm zand tussen mijn tenen zorgt bij mij direct voor ontspanning in mijn lijf. Het is een vakantiegevoel, een gevoel van even niets hoeven ook al sta ik in de zandbak bij de buren; mijn hersenen gaan voor mij meteen aan de slag met associëren.

BABINSKI REFLEX
Een belangrijke reflex (bewegingspatroon) die zich op onze voeten bevindt is de Babinski Reflex. Deze reflex is erg belangrijk om te leren kruipen, staan en lopen en heeft een grote invloed op de manier waarop onze het voeten, knieën, benen, heupen en wervelkolom staan en bewegen. Pijn in deze gebieden kan daarom terug te voeren zijn naar een ongeïntegreerde Babinski reflex.

SPIERKRAMP & PIJN
De manier waarop de Babinski ontwikkeld is, bepaald ook hoe de spieren in ons onderlijf -met name aan de achterkant van de benen- zich voelen en gedragen. Herken jij klachten zoals spierkrampen of spanning in benen en voeten? Dan kan het zijn dat jouw spieren overuren maken veroorzaakt door te hoge spierspanning door een disbalans in jouw Babinski reflex.

AARDING & BALANS
Als jouw Babinski zich fijn voelt, kan deze jou -mede- helpen bij de ontwikkeling van jouw spraak, jouw evenwicht en het contact maken met de aarde (aarding of gronding).

ADEM
Door aandacht te geven aan je voeten wordt de ademhaling rustiger en dieper en kunnen nek- en schouderspieren zich meer ontspannen. Op het moment dat onze hersenen weten waar onze voeten zijn geeft dat rust en tegelijkertijd kun je er veel energie van krijgen. Volle hoofden kunnen op deze manier rustiger worden: Yoga wordt niet voor niets op blote voeten beoefend 😉

WEERBAARHEID
Babinski is dé reflex die ons helpt stevig in onze schoenen te staan én ons helpt onze balans te vinden. Een prachtige reflex die ik daarom iedere keer weer graag inzet bij weerbaarheidsproblematiek!

SLAAP
Tel bij alle voordelen van het lopen op blote voeten, óók nog eens het wetenschappelijk bewijs op dat je: ☆ stofwisseling verbetert door met je voetzolen direct contact te maken met de grond, ☆ waardoor je tegelijk jouw immuunsysteem versterkt ☆ en beter slaapt en je zou altijd 'barefoot' willen lopen!

 

SAMENGEVAT
Een babinski reflex die nog aandacht nodig heeft (ongeïntegreerd is) kan zorgen voor:

Basis van de Babinski reflex:
• Spraak en taal
• Articulatie
• Aarding
• Lateralisatie

☆ Motoriek
• Pijnlijke: enkels, voetzolen, knieen, heupen, rug en nek
• Losse enkels die makkelijk verstuiken
• Evenwichtsproblemen / slechte balans
• Zwakke grove- en fijne motoriek
• Moeilijk kunnen kruipen, lopen, rennen en springen
• Moeite hebben met soepel lopen of rennen
• Tenenlopen

☆ Gedrag
• Angsten
• Slordig eten
• Tandenknarsen
• Een vol en druk hoofd
• Moeilijk keuzes kunnen maken

☆ Ontwikkeling
• Problemen met de spraakontwikkeling
• Zwak in taal-, lezen en spelling (dyslexie)
• Lateraliteitsproblemen (rechts/links verwarring)


ZELF AAN DE SLAG

1. Ben je enthousiast geworden en heb je jouw schoenen ondertussen al bijna uitgeschopt? Bedenk je dan eerst dat je alles rustig moet opbouwen, ook het lopen op blote voeten.
Geef je voeten -en je lijf- de tijd om te wennen en zeker als je nooit op blote voeten of sokken loopt. Bouw het langzaam op en voel wat bij jouw lijf past. Je spieren moeten sterk worden en dat heeft even tijd nodig.

2. Begin bijvoorbeeld met thuis je schoenen uit te doen en als het warm genoeg is ook je sokken. Bijkomend voordeel is dat je huis schoner blijft 😊. Koop in de winter sokpantoffels, zodat jouw voeten de ruimte hebben om zich vrij te bewegen. De pantoffels van Falke zijn hiervoor geweldig. ☆☆

3. Koop zoveel mogelijk schoeisel met een lage hak, zodat jouw lijf actief blijft tijdens het bewegen. Ook voor schoenen geldt: zorg ervoor dat jouw voeten genoeg bewegingsruimte hebben.

4. Loop op een warme zomerdag buiten eens een stukje op blote voeten en maak bewust contact met de ondergrond. Voel of de grond warm-koud, hard-zacht, stabiel-onstabiel etc. aanvoelt. Je zult merken dat ook jouw ogen extra geprikkeld worden om de veiligheid van jouw voeten te waarborgen. Een blotevoetenpad leent zich hiervoor geweldig en kinderen vinden dit vaak geweldig!

5. Een fijne en verstevigende activiteit kan zijn door met je voeten over een klein egelmassageballetje te rollen. Geef de zijkant van je voet en het gebied vlak onder je tenen hierbij extra aandacht. Op deze manier prikkel je de Babinski Reflex.

6. Draai met je voeten rondjes tegen de klok in en met de klok mee en versoepel en verstevig hiermee je tegelijkertijd jouw enkels.

7. Heb je de mogelijkheid om op blote voeten door los zand heen te lopen? DOEN!! Zand is een zachte onstabiele oppervlakte en versterkt daardoor onze spieren en banden. Lopen over zand heeft mij -in alle jaren- enorm geholpen om enkelblessures weer te boven te komen!**

* Het spreekt voor zich dat jouw eigen blotevoetenpad veilig genoeg moet zijn om over te wandelen: dus vrij van glas en ander materiaal waarmee jij jezelf kunt verwonden.
** Kijk in het begin goed uit hoe én waar jij je voeten neerzet en verzeker je ervan dat deze activiteit passend is voor jouw klachten.

 

TIPS
Falke cosyshoes
Egelmassageballetje

☆ 'Blote voeten' winkels:
Amsterdam: http://www.trekbarefoot.nl/
Arnhem: https://www.barefootandmore.nl/
Tilburg: https://anyonesrunshop.nl/
Zwolle: https://leguanoschoenen.nl/