Kijkend naar onderstaand filmpje werd als vanzelf mijn ‘Kindertolk®-oor’ getriggerd.

Van binnen werd ik geraakt door de beelden en de gesproken woorden en als dat gebeurt weet ik dat ik stil mag worden om extra goed te kunnen luisteren op een diepere laag, want datgene wat op dat moment aangeraakt wordt heeft mij dan iets te vertellen. Dit kun je vergelijken met een hele persoonlijke boodschap die jou zachtjes wordt ingefluisterd en als je deze boodschap kunt verstaan gebeuren er vaak bijzondere dingen.
Het verstaan van deze boodschap gaat veel verder en dieper dan alleen de oren; verstaan doe je met je hele lijf, waardoor er iets mag gaan ‘opstaan’ zodat het weer dichtbij mag komen i.p.v. dat het ‘ver’ van mij af blijft ‘staan’…

In dit filmpje vertelt juf Trees over het belang van buitenspelen, de kracht van de natuur, maar misschien nog veel meer: terug naar jouw eigen natuur. 

 

Er worden treffende dingen gezegd en als je hiernaar kunt luisteren met een ‘Kindertolk®-oor’, hoor je daarin misschien ook een boodschap voor jou. Ik zal proberen jou mee te nemen in een stukje symboliek van onze taal wat de basis is voor een Kindertolk®.

Weet jij nog wat 'jouw natuur' is? Weet jij nog wat er zó goed bij jouw past dat het als vanzelf en heel natuurlijk gaat? Dát stukje natuur zijn helaas heel veel volwassenen vergeten of onderweg tijdens het groot worden kwijtgeraakt. In het filmpje wordt verteld dat het belangrijk is om je goed te kleden tegen de regen en de kou. Kleren beschermen ons bijvoorbeeld  tegen het weer, maar ook tegen omgevingsfactoren. Het mooie is dat kleren ons ook de mogelijkheid geven ons te verkleden en aan te passen aan onze omgeving. Soms passen we ons daarbij echter zóver aan, dat de kleren die wij dragen helemaal niet bij onze eigen natuur passen…

“Weet jij nog hoe jij jezelf moet kleden?"
"Weet jij nog hoe jij jezelf moet beschermen?"
"Weet jij nog welke kleding het beste past bij jouw natuur?”

Juf Trees vertelt ook dat de kinderen in de natuur -op verschillende manieren- in grote vrijheid kunnen bewegen: de kinderen kunnen lopen, rennen, huppelen enz.
Buiten is daar alle ruimte voor. Zo is het ook met ons, want als jij je op jouw eigen manier kunt bewegen zoals deze op dat moment het beste bij jou past, dan ervaar ook jij alle ruimte en vrijheid! Maar dikwijls passen wij ons aan en doen wij zoals er van ons verwacht wordt (je kunt dit vergelijken met 'jezelf ongepast kleden'). Dit zorgt vaak niet alleen voor 'botsingen' in onszelf, maar heeft ook tot gevolg dat wij ons inhouden. Inhouden om botsingen met iemand anders te voorkomen. Met een beetje inhouden is niets mis, want rekening houden met elkaar verbetert vaak de omgang en maakt deze fijner en plezieriger, maar als je te lang teveel van jouw Zijn, jouw Natuur in jezelf houdt en daar niet vrij mee beweegt in de juiste kleren, ja dán kun je er op wachten totdat het mis gaat… Voorbeelden hiervan zijn overmatig gestrest raken, het contact met jezelf kwijtraken en daardoor vatbaar zijn voor een burn-out of een overspannen staat. 

Als je iets te lang inhoudt worden alle dingen op een zeker punt ongemakkelijk. Denk maar eens aan je adem inhouden, daar krijg je het al vrij snel flink benauwd van en gelukkig werkt een uitademing daarvoor heel bevrijdend. Heb jij genoeg ademruimte gehad als kind, genoeg ruimte om jezelf in te kunnen bewegen? Als het antwoord daarop een nee is, dan kun je daardoor klachten of bepaalde gewoontes ontwikkeld hebben waar je zo op het eerste gezicht niet eens zoveel last van hoeft te hebben.

In de buurt komend van kinderen gebeurt er dan ineens iets opmerkelijks: kinderen weten ons feilloos met hun gedrag te raken en drukken op díe knopjes die van alles in ons binnenste in beweging zetten!! Kinderen wensen voor ons dat wij onze eigen natuur weer naar buiten laten komen en er weer naar terug gaan en gebruiken daarbij alles wat zij maar voor handen kunnen krijgen. Dit kan gedrag zijn, maar ook leermoeilijkheden, gezondheid of bepaald spel. Zoals juf Trees het al zegt: “De natuur schenkt ons zijn speelgoed in de puurste vorm”: KINDEREN.

Dus...
Durf jezelf vuil te maken, te spelen en dingen te proberen!
Dit is volgens juf Trees heel inspirerend en prikkelt de fantasie.
Maak jouw eigen vuurtje, stook het op, geef het de juiste brandstof en soms moet je daarvoor dingen afbreken zoals gewoontes, vriendschappen, relaties etc. die simpelweg niet -meer- bij jouw natuur passen en jou niet langer voeden.
Weet dat ieder seizoen, iedere levensfase, zo haar eigen bijzonderheden met zich meeneemt en als je daar oog voor hebt en durft te luisteren naar de alarmbelletjes… Als jij deze bijzonderheden écht weet te verstaan... dán blijf je innerlijk in beweging en in ont-wikkeling. 

Ga naar buiten, terug naar jouw eigen natuur!!
-ENJOY-

 

Wat is een Kindertolk® 

Een Kindertolk laat jou m.b.v. de methode PresentChild® anders kijken naar jouzelf én jouw kind. Taal is de basis bij een Kindertolk-traject en wordt methodisch spiegelend gebruikt om de boodschap van jouw kind helder te krijgen. Door de boodschap van jouw kind -of dat ene kind- te horen komen er dingen in beweging en verandert er iets positiefs bij jou en jouw kind.

De methode gaat er vanuit dat het gedrag wat een kind laat zien, een onbewuste boodschap is aan de ouder(s) of de begeleidend volwassene. Een kind voelt feilloos aan waar onze blinde vlekken zitten en laat dit zien door bijvoorbeeld lastig gedrag, gezondheidsproblemen, leermoeilijkheden of opvallend speelgedrag te vertonen. Deze methode bestaat inmiddels al meer dan 21 jaar en heeft al bij vele gezinnen voor fantastische resultaten gezorgd.

Word jij werkelijk geraakt door het gedrag of de lichamelijke klachten van jouw kind of dat ene kind? Maak jij je écht zorgen om bijvoorbeeld die aanhoudende boosheid, de onzekerheid of verdriet? Zijn er geen aanwijsbare medische oorzaken voor bijvoorbeeld die nare obstipatie of oorontstekingen bij je kind? Dan kan de PresentChild® methode wellicht uitkomst bieden. Deze methode is er voor kinderen van alle leeftijden:

Lichamelijke klachten zonder aanwijsbare oorzaak: Buikpijn, obstipatie, terugkerende oorontstekingen, steeds vallen, moeite met zwemmen, hoofdpijn, etc.

Slaap- en voedingsproblemen: Kinderen die slecht slapen, niet willen slapen, bang zijn in het donker, moeilijk eten, of helemaal niet willen eten, etc.

Emotionele problemen: Verdriet, boosheid, eenzaamheid, frustratie, schreeuwen, (hoog)gevoeligheid, huilbaby's, moeilijk samen kunnen spelen, etc.

Als coach en Kindertolk® kan ik jou heel goed begeleiden bij het toepassen van deze bijzondere methode. Ben je nieuwsgierig geworden naar de boodschap van jouw kind of dat ene kind wat jouw knoppen altijd weet in te drukken? Maak dan een afspraak voor een tolktraject; ik ben graag de tolk namens jouw kind vóór jou. 

Gun jezelf dit prachtige kado, tot Jutters!!

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.