Vaak heb je als ouder/s al een heleboel geprobeerd voordat je bij mij aan de bel trekt. Je voelt aan alles dat er meer in jouw kind zit dan het nu laat zien. Verschillende blokkades kunnen ons functioneren dusdanig in de weg zitten, dat het voor onze kwaliteiten erg lastig is om zich te laten zien!! Dit komt gewoonweg, omdat onze hersenen te druk zijn met overleven in plaats met leven...

In mijn praktijk werk ik vanuit de verbinding tussen ons brein & lijf. Een kind dat niet lekker in zijn vel zit is vaak zowel fysiek als emotioneel uit balans wat van invloed is op de ontwikkeling van zijn denken, voelen en doen. Het lichaam is voor mij de basis van waaruit ik werk. Ik zie een klacht als uiting van een dieperliggend probleem en door problemen bij de basis op te lossen krijgt het kind weer toegang tot zijn kunnen. Ik help kinderen en ouders te begrijpen hoe het komt dat bepaalde dingen nog lastig zijn en wat er voor nodig is om het dagelijks leven weer makkelijker te maken. Dat geeft rust en ruimte, voor zowel ouder als kind. Om dit voor elkaar te krijgen gaan we aan de slag met de volgende drie stappen:
 


1. VINDEN : Startgesprek , samen met de 1ste afspraak
In kaart brengen van de eerste knelpunten  door de wens/doelstelling te VINDEN en deze om te zetten in een startpunt.
2. VERBINDEN : 2e en 3e afspraak
Aan de slag om de hulpvraag te VERBINDEN met dat wat er in het systeem om aandacht vraagt
Hiervoor worden vaak verschillende behandelvormen met elkaar gecombineerd om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de hulpvraag en de behoeftes.
3. 
VERDIEPEN : Vanaf de 4e afspraak
Kijken wat er nodig is om de hulpvraag verder uit te diepen door te VERDIEPEN en verdere sturing te geven aan de ontwikkeling die is ingezet.
Met behulp van verschillende coachtechnieken gaan wij tijdens deze fase samen de diepte in door ook overige gezinsleden te betrekken of door een samenwerking aan te gaan met andere specialisaties. 
4. VERBREDEN
Door te VERBREDEN kijken we of er een wellicht nog een andere hulpvraag meespeelt.

 


Begeleidingstraject 
In mijn praktijk maak ik gebruik van een ruim aanbod van behandelvormen. Het krachtigste hulpmiddel wat ik hierbij gebruik is het kind zelf, want een kind weet heel goed wat het nodig heeft. Ieder kind is anders en heeft een andere vorm van begeleiding nodig, waardoor ieder traject heel persoonlijk is. Ik combineer altijd verschillende behandelvormen om zo optimaal mogelijk bij de ontwikkeling van het kind aan te sluiten. Hierbij werk ik nauw samen met de ouders, zodat ook buiten de behandelingen de ontwikkeling op een positieve manier ondersteunt kan worden. Het is belangrijk de begeleiding zorgvuldig af te bouwen, door geleidelijk meer tijd tussen de afspraken te laten verstrijken. In mijn communicatie hierover ben ik altijd zo transparant mogelijk.


Dikwijls zijn kinderen en hun ouders aangenaam verrast door de insteek van de behandelingen. Kinderen hebben vaak het gevoel aan het spelen/gymnastieken te zijn in plaats van met hun 'probleem' aan het werk te zijn. Mijn werkwijze is ervaringsgericht en spelenderwijs, waarbij praten niet altijd nodig is om tot de kern te komen.


Aanmelding
De aanmelding is bijna altijd telefonisch of via de mail. Ik stuur daarna een tweetal formulieren op om te kijken wat er speelt en waar de zorgen liggen. Op basis daarvan kan ik al heel goed een inschatting maken of het kind bij mij op de juiste plek is. Daarna volgt een afspraak voor een oriënterend startgesprek. Liever een blanco start voor uw kind zonder vooraf ingevulde formulieren? Ook dat is in overleg mogelijk. Meer informatie is onderaan deze pagina terug te vinden onder punt 2.

Kinderen worden rechtstreeks bij mij aangemeld door hun ouders of doorverwezen door leerkrachten, interne begeleiders, huisartsen, het GGZ, zwembad de Waterwyck in Steenwijk etc.
De behandelingen kunnen worden vergoed als het kind in aanmerking komt voor een PGB (Persoon Gebonden Budget) of reeds gebruik maakt van een WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning)
_______________________________________________________

Er zijn twee verschillende manieren waarop er gestart kan worden:

 

1. Starten met behulp van een oriënterend startgesprek - tijdsduur 60 minuten
 

1a.
Starten met een oriënterend startgesprek -tijdsduur 60 minuten

Tijdens het oriënterend startgesprek luister ik hele graag naar jullie/jouw verhaal. Daarbij stel ik gerichte vragen om de dingen zo helder mogelijk te krijgen zodat ik een duidelijk beeld krijg van waar de behoefte tot ondersteuning ligt. Mijn werkwijze vlecht ik door jullie/jouw verhaal heen zodat wij samen de mogelijkheden tot begeleiding ontdekken. Tijdens het oriënterend startgesprek gebruiken wij ook de formulieren die ik voorafgaand aan ons gesprek via de mail toestuur, maar het is ook mogelijk deze zelf alvast te downloaden
Buiten de formulieren stuur ik ook mijn Algemene Voorwaarden en mijn Privacy-verklaring mee, waar akkoord mee gegaan dient te worden om een begeleidingstraject te kunnen opstarten.

Tijdens dit gesprek:

  • Bespreken we de formulieren,
  • Luister ik naar jullie verhaal,
  • Deel ik zoveel mogelijk de rode draadjes die zichtbaar geworden zijn n.a.v. de formulieren en jullie verhaal,
  • Probeer ik alvast de eerste thuistips mee te geven en antwoord te geven op vragen,
  • Ervaren wij of er een klik is om met elkaar te gaan ‘Jutten’,
  • Bespreken we jullie doel/en én de mogelijke vormen van passende begeleiding.
     

Door de opzet van dit gesprek ontstaat er een eerste beeld van:

  • Mogelijke onderliggende factoren die een rol kunnen spelen bij de manier waarop jouw kind denkt, voelt en doet.
  • De knelpunten en blokkades die tijdens dit gesprek al zoveel mogelijk in beeld worden gebracht, 
  • De hulpvraag en de bijbehorende wens van wat er mag worden opgelost. 

Het oriënterend startgesprek vindt bijna altijd plaats als volwassenen onder elkaar zodat er vrijuit kan worden gesproken over de zorgen en onzekerheden. Een jongere van middelbare schoolleeftijd is van harte uitgenodigd om bij dit gesprek aanwezig te zijn. 


NB.
Willen jullie als ouder/s of verzorger/s graag meerdere kinderen uit het gezin direct na elkaar bespreken, dan is het mogelijk een dubbele afspraak in te plannen en kunnen we van te voren een afspraak maken over de tijdsduur die hierbij past.


1b. 
Aan de slag 

Na het oriënterend gesprek starten wij met een begeleidingsmoment XL van 90 minuten. Tijdens dit startmoment neem ik al mijn informatie uit het oriënterend startgesprek mee en ga ik aan de slag. Vanuit verschillende invalshoeken kijk ik wat er mogelijk voor zorgt dat jouw/jullie kind niet lekker in zijn vel zit en daardoor extra hard aan het werk is. Zo worden er samen beweeg- en blokkadetestjes gedaan (waarbij de ouders van harte worden uitgenodigd om actief mee te doen) en neem ik jou/jullie als ouders al doende voorzichtig mee in mijn ontdekkingen. Na afloop van dit begeleidingsmoment probeer ik de eerste thuisopdrachten in een speciaal mapje mee naar huis te geven.

Mijn advies is om:

  • Elkaar (in ieder geval) 6x om de week zien waardoor wij met elkaar een mooie eerste basis leggen. Hiervan zijn 5 afspraken bedoeld voor het kind en één afspraak voor de ouders samen of alleen. De ouderafspraak wordt mede gebruikt voor een stukje horizonbepaling hoe wij met elkaar verder gaan.
  • Per keer een afspraak in te plannen variërend van 60 tot 90 minuten.

NB. 
Mochten er bij jou/jullie onderwerpen aangeraakt worden waar een één op één moment beter geschikt voor is, dan vinden wij elkaar buiten het begeleidingsmoment om hier over te praten.

 

 

     SAMENVATTING STARTBEGELEIDINGSTRAJECT

  • Oriëntatiegesprek als volwassenen onder elkaar óf ook samen met de jongere (meestal vanaf de brugklas).
  • Begeleidingsafspraak 1, 2, 3, 4*, 5*, 6: Hier is het kind aanwezig en bijna altijd samen met een aanwezige ouder/verzorger.


* NB.
In overleg zijn tijdens het 4e of 5e begeleidingsmoment beide ouders/verzorgers aanwezig of één van hen en zoomen we verder in op de hulpvraag (het kind is bij deze afspraak afwezig). Ook kijken we op welke manier er verder gegaan wordt na het zesde begeleidingsmoment.

 

 

2. Starten met een blanco startmoment - tijdsduur 90 minuten
 

Tijdens een blanco startmoment heb ik de formulieren -zoals beschreven bij punt 1- nog niet ontvangen óf nog niet gelezen en ga ik geheel intuïtief aan de slag met jullie kort samengevatte hulpvraag. Vanuit verschillende invalshoeken kijk ik zowel fysiek als energetisch mee met behulp van beweeg- en blokkadetestjes naar de mogelijke blokkades die er voor zorgen dat jouw/jullie kind niet lekker in zijn vel zit en daardoor extra hard aan het werk is. Al doende neem ik jou/jullie als ouders al voorzichtig mee in mijn ontdekkingen en na afloop van dit begeleidingsmoment probeer ik de eerste thuisopdrachten in een speciaal mapje mee naar huis te geven.

Na dit blanco startmoment volgt het startgesprek als volwassenen onder elkaar. Dat wat ik tijdens het blanco startmoment heb ervaren combineer ik tijdens het startgesprek  met de informatie uit de ingevulde formulieren zodat er een zo duidelijk mogelijk beeld ontstaat van de moeilijkheden én mogelijkheden.

_______________________________________________________

SAMENGEVAT 

- Tijdsduur 60 tot 90 minuten per begeleidingsmoment
- Wij zien elkaar (in ieder geval) 6x om de week. Hiervan zijn 5 afspraken bedoeld voor het kind en één afspraak voor de ouders samen of alleen. De ouderafspraak wordt mede gebruikt voor een stukje horizonbepaling hoe wij met elkaar verder gaan.
- Tijdens de begeleidingsmomenten mag er altijd één ouder aanwezig zijn en actief meedoen, tenzij anders afgesproken.
- Tijdens ieder begeleidingsmoment starten we met de meegebrachte wensen en kijken we hoe wij hier vorm aan kunnen geven. 
- Omdat wij lekker aan het bewegen zijn kan het fijn zijn om de kleren hier op aan te passen.
- Thuisopdrachten gaan in een speciaal 'heen & weer mapje' waarin alles op een heldere manier en geheel op maat staat uitgelegd. Veelal kiest de persoon zelf de oefeningen, wat bijdraagt aan de motivatie!
- Thuis wordt er minimaal 3x per week aandacht gegeven aan de thuisopdrachten om de gewenste verandering kracht bij te zetten.


_______________________________________________________

En wat als we besluiten de begeleiding voor nu af te ronden

KINDEREN/JONGEREN
Voor sommige kinderen en jongeren is het fijn om met enige regelmaat bij mij aan te schuiven. Dit gebaseerd op de ervaring dat er vaak wordt aangegeven dat het als fijn ervaren wordt een plek te hebben waar ze weer even kunnen thuiskomen bij zichzelf en nieuwe energie kunnen opdoen. 

VOLWASSENEN
Voor sommige ouders/verzorgers kan het fijn zijn om te weten dat er iemand is die kennis heeft van hun thuissituatie en deze begrijpt waardoor een afspraak als volwassenen onder elkaar erg fijn kan zijn. Tijdens deze afspraak wordt er gekeken wat de ouder/verzorger op persoonlijk of professioneel vlak nodig heeft om weer verder te kunnen. Een mogelijke doorverwijzing kan hierbij aan de orde zijn.

Voor de tarieven van het begeleidingstraject zie hier.
 
Heb je verdere vragen over mijn manier van werken? Neem gerust contact met mij op, ik help jou graag verder.

 

 
Wij maken gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website gaan we er vanuit dat u hiermee instemt.